Begroting 2023: mooie plannen en uitdagingen

begrotingsraad 2022 - 1.jfif

Gert van der Rhee heeft het woord in de begrotingsraad.

woensdag 09 november 2022 21:46

Afgelopen maandag is de begroting 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. Onze fractie heeft aangedrongen op financieel wijs beleid.

Kort samengevat:

in een veranderde wereld beseffen we dat we geen maakbare samenleving hebben. We doen wel goede dingen als gemeente: Noordgauw, Hof van Cramer (MFA Wapenveld) en delen van het IHP (plan voor goede schoolhuisvesting), met name de Lichtbron. Wel blijft de grilligheid van de financiën vanuit Den Haag ons plagen. We vragen aandacht voor de woningbouw, voor onze inwoners en voor statushouders en asielzoekers. Energietransitie: voer de plannen zo concreet mogelijk uit. Mooi dat geld gereserveerd is voor de verschillende crises. De OZB is vergeleken met 'de buren' hoog. Houd de schuldenpositie als gemeente in de gaten. De koek van grote investeringen voor deze coalitieperiode is wel aardig op. We willen grip houden op de kosten van het tijdelijk noodfonds energie en armoede, daarvoor hebben we een motie ingediend. We gaan vol vertrouwen aan de slag, vanuit de bron van Wijsheid uit Jakobus 3.

Voor het complete verhaal: zie bijlage.

Bespreking

De bespreking was in goede sfeer, mooi om te merken dat alle partijen het goede zoeken voor Heerde. Onze motie over grip houden op de kosten van de armoede-aanpak, is unaniem aangenomen. Op deze manier is het voor ons ook transparant wat dit noodfonds financieel betekent. Meten is weten.

De motie van CDA over groene schoolpleinen hebben we ondersteund (na aanpassing) omdat die in lijn ligt met wat we in ons verkiezingsprogramma hadden staan.

De motie van CDA over Setten/Van Loenen (zorg dat dit niet jarenlang zo blijft staan) hebben wij ook gesteund (na aanpassing) omdat het past bij onze wensen.

Mooie discussies gingen over de woningbouw, landschap, stikstof, armoede, huishoudelijke hulp, vluchtelingen, water, verkeer.

De begroting is unaniem vastgesteld.

Het debat is terug te zien via deze link: Raad maandag 7 november 2022

begrotingsraad ChristenUnie-SGP.pdf625,0 kBapplication/pdfdownload