Eline Moerman is beëdigd als raadslid

Eline.jpg

Eline Moerman-Vreugdenhil, nr 2

vrijdag 04 februari 2022 15:33

Eline Moerman-Vreugdenhil is afgelopen maandag beëdigd als raadslid voor de ChristenUnie-SGP Heerde. Ze is hiermee in de plek gekomen van Jan Tuinman die in dezelfde gemeenteraadsvergadering afscheid nam. Burgemeester Jan-Willem Wiggers verwelkomde haar namens de raad en noemde haar ‘iemand van practice what you preach’ (vrij vertaald: verbeter de wereld, begin bij jezelf). “En wat bij u en uw gezin hoog in het vaandel staat, is het thema duurzaamheid. En daar waar dat thema aan de orde is, heeft u ook altijd een inbreng. De theorie en de praktijk die liggen daar dicht bij elkaar, en dat vind ik een heel mooie start als raadslid.”

Ook Gert van der Rhee, voorzitter van de ChristenUnie-SGP-fractie, benoemde datzelfde thema duurzaamheid. De letters van Eline staan volgens Van der Rhee voor: E van Enthousiast; L van Leergierig, I van Inbreng, N van Netwerk en E van Environment (milieu, omgeving). “Milieu en duurzaamheid: een thema dat je hart heeft. Ik denk aan de wasbare luiers; je nam ze mee naar een commissievergadering toen je nog maar net actief was. Maar je trekt het onderwerp breder. Op dit onderwerp - en meer - ben je een welkome aanvulling op de fractie en raad. Samen geloofwaardig, dat is wat we willen zijn, en dat is het thema van ons komende verkiezingsprogramma. Dat willen we als ChristenUnie-SGP uitdragen, maar dat willen we ook als gemeente Heerde zijn. Gods zegen toegewenst op je raadswerk.”

Eline Moerman is, zo zegt ze het zelf, in het dagelijks leven allereerst moeder van drie jongens. Ze werkte jarenlang als remedial teacher, waarbij ze bijles gaf aan leerlingen met leerproblemen van het basis- en voortgezet onderwijs en aan hbo-studenten. Ze heeft daarnaast veel lesmateriaal Nederlands geschreven voor een bekende uitgever. En ze heeft altijd een brede interesse gehad voor cultuur en maatschappij, met bijzondere aandacht voor zwakkeren in de samenleving. Zo heeft ze als vrijwilliger bijles gegeven in de Bijlmer, en heeft ze jonge asielzoekers opgevangen. In 2018 is ze als commissielid in Heerde beëdigd.

Over haar persoonlijke inzet om duurzaam te leven, verontschuldigt ze zich: “Het streven is er, maar in de praktijk maak ook ik nog wel eens een keuze uit luiheid of budget die minder duurzaam is. In het beleid moet volgens mij dan ook aandacht zijn voor de haalbaarheid: het duurzame alternatief moet ook goed te doen zijn, anders werkt het niet.”

Eline woont met haar man en kinderen alweer jaren in Heerde maar ze is elders geboren en getogen. Haar wortels liggen wel in Heerde. “Ik heb wat met Heerde.” Haar oma is opgegroeid in Vorchten en Heerde. Toen ze onlangs de kans kreeg, vond ze het bijzonder om het klokkentouw van de kerk van Vorchten in handen te hebben: haar oma had daar als kind een keer mogen helpen om twaalf uur noen-luiden. En het Heerder raadhuis is de plek waar opa en oma getrouwd zijn. Ze vindt het bijzonder dat zij daar nu als raadslid aan verbonden is.

Eline: “In Heerde hebben we veel om zuinig op te zijn, zowel in cultuur en het landschap als in de sociale structuren. De politiek moet dat faciliteren, zowel landelijk als plaatselijk. Daar wil ik me voor inzetten.”

Eline Moerman staat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen als kandidaat nummer 2 op de kieslijst voor de ChristenUnie-SGP Heerde.

Reacties op 'Eline Moerman is beëdigd als raadslid'