Het ondenkbare gebeurt

Vlag-Oekraine-bidden.jpgzaterdag 05 maart 2022 17:27

Een aanvalsoorlog in Europa. Het volk van Oekraïne wordt aangevallen door Rusland. Wie had dat kunnen denken. Een brute misdaad tegen de menselijkheid en een grove schending van de rechtstaat. Dat hebben we in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer meegemaakt. Daar herwonnen we vrijheid en democratie. Daar herwonnen we de waarden van de rechtstaat. Daardoor konden welvaart en welzijn groeien. En als er verschillen van inzicht zijn, dan praten we conflicten uit in plaats van ze uit te vechten. Vrijheid is een kostbaar bezit, net als een goed functionerende democratie.

“Hier in Heerde voelt het ongemakkelijk om campagne te voeren met de beelden van Oekraine op het netvlies. Wat een ongekend drama”, zegt lijsttrekker Gert van der Rhee. En tegelijk is het gaaf om te staan voor de waarden van vrijheid, democratie en vrije verkiezingen. Dat kun je in de Russische dictatuur vergeten. “En daarom ben ik zeer gemotiveerd om campagne te voeren: staan voor de rechtstaat, staan voor de vrijheid van meningsuiting, staan voor vrije verkiezingen: dat is betekenisvol. Iedereen kan hier zeggen wat hij of zij vindt en actief bijdragen aan politiek en bestuur”, aldus Gert van der Rhee.

Hij roept op tot gebed voor het volk van Oekraïne. “Juist in de veertigdagentijd worden we stil en denken we aan het lijden een sterven van Jezus Christus. Dat kan ook een mooi moment zijn om te bidden voor vrede in Oekraine en moed voor wereldleiders om het brute geweld van Putin te breken”,  stelt de lijsttrekker van CU-SGP. Laten we het ook maar praktisch invullen. Er komt een vluchtelingenstroom op gang. Ongetwijfeld gaan we in Heerde ook mensen opvangen. Laten we dat ruimhartig doen. En als de energieprijzen nog verder stijgen zullen we ook daar creatief mee om gaan. Wat dat betreft is het bidden en werken in de veertigdagentijd. Concreet komen we daarom 11 maart bij elkaar in de Hervormde Gemeente van Wapenveld om te bidden voor onze gemeente, voor onze inwoners, voor het gemeentebestuur, voor een nieuwe bestuursperiode en voor de oorlog in Oekraïne. Wetend dat er een dag komt dat zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden. Vrijheid is een kwetsbaar goed. Opnieuw blijkt hoe ongelofelijk rijk we zijn dat we 14, 15 en 16 maart naar de stembus mogen gaan om in alle vrijheid onze stem uit te brengen op wie we zelf willen! “Onze democratie is het waard te verdedigen. Gert van der Rhee: “Ik zeg: laat je stem niet verloren gaan.”

Reacties op 'Het ondenkbare gebeurt'