ChristenUnie-SGP wil meer aandacht voor leefbaarheid en veiligheid

Ben brandweerzaterdag 22 februari 2014 21:51

Lijsttrekker Ben van der Linde, legt uit dat hij het belangrijk vindt dat de gemeenteraad nauw betrokken wordt bij alles wat te maken heeft met de openbare orde in de gemeente. “Het gevoel van veiligheid is heel belangrijk voor het welzijn van een mens. Door het huidige kabinetsbeleid komen leefbaarheid en veiligheid steeds meer onder druk te staan. De rol van de gemeente hierin wordt hierdoor alleen maar groter en verdient daarom veel aandacht.

“Als ChristenUnie-SGP hechten we grote waarde aan de leefbaarheid in de gemeente Heerde. Dat betekent bijvoorbeeld dat we ons hier veilig moeten kunnen voelen. Veilig in eigen huis en veilig op straat. Ook ’s avonds. Ook in het weekend.” Lijsttrekker van de ChristenUnie-SGP Heerde, Ben van der Linde, legt uit dat hij het belangrijk vindt dat de gemeenteraad nauw betrokken wordt bij alles wat te maken heeft met de openbare orde in de gemeente. “Het gevoel van veiligheid is heel belangrijk voor het welzijn van een mens. Eén van de belangrijkste taken van de overheid is het bieden van veiligheid en bescherming aan haar burgers. Door het huidige kabinetsbeleid komen leefbaarheid en veiligheid steeds meer onder druk te staan. De rol van de gemeente hierin wordt hierdoor alleen maar groter en verdient daarom veel aandacht.

De politie zal zich weer meer daadwerkelijk op straat en in de wijken moeten vertonen (en niet uitsluitend in de auto!) zodat de politie de inwoners kent én de inwoners hun politie. De politie zal de veroorzakers van overlast moeten aanspreken op hun verantwoordelijkheid en zal zo nodig moeten optreden. Je kunt hierbij denken aan overlast door herrie, foutparkeren, vernielingen, vervuiling of hondenpoep. Overlast die bij de burger veel ergernis oproept. Er zal alles aan gedaan moeten worden om drugsdealers aan te pakken” stelt Ben van der Linde. “Bij het werken aan veiligheid en leefbaarheid heeft, naast de gemeente en de politie, iedereen een rol. Om zo met elkaar, overheid en burgers, te zorgen voor een leefbare en veilige buurt.”

“Bij veiligheid denken we ook aan een goed opgeleide brandweer die kan beschikken over goed materieel.

We zijn van mening dat de vrijwillige brandweer in onze dorpen aanwezig moet blijven.

Het is goed dat ze als posten van Heerde en Wapenveld onderdeel uitmaken van de Regionale Brandweer. Bij grote en ingewikkelde branden is opschaling noodzakelijk en zo ook snel mogelijk. De aanrijtijden mogen echter niet langer worden. Dat zelfde is ook van toepassing bij de ambulance. We houden dit scherp in het oog.”

“Onder veiligheid valt natuurlijk ook de verkeersveiligheid” vervolgt Van der Linde. “Het is een taak van de gemeente om verkeersonveilige situaties zo veel mogelijk te verbeteren. Als

ChristenUnie-SGP denken we hierbij ook nadrukkelijk aan de zwakkere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, kinderen, mindervaliden en ouderen. Voldoende onderhoud van wegen, fiets- en voetpaden, goede straatverlichting en doelmatige gladheidsbestrijding zijn voor ons belangrijke punten.”

“Veiligheid heeft te maken met regels. Denk maar aan de verkeersregels, die tot doel hebben het verkeer voor iedereen veilig te laten verlopen. Ook in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Heerde, de APV, staan regels. Bijvoorbeeld dat we geen gevaar of overlast mogen veroorzaken op straat. We zijn er voorstander van dat in die APV ook vuurwerkvrije zones worden aangegeven, bijvoorbeeld in de winkelcentra en rond zorginstellingen, kerken en scholen.

Voor de veiligheid en de leefbaarheid in de gemeente Heerde is het belangrijk dat die regels ook worden nageleefd. Dat er door de politie of opsporingsambtenaren van de gemeente op wordt toegezien. Wie de regels die we als samenleving hebben gemaakt, overtreedt, zal dit ook moeten voelen. Handhaving van de regels, van de rechtsorde, vinden we als ChristenUnie-SGP uitermate belangrijk. In het belang van de veiligheid en het welzijn van burgers van de gemeente Heerde.”

Reacties op 'ChristenUnie-SGP wil meer aandacht voor leefbaarheid en veiligheid'