uw wethouder, Herman van der Stege, terugzien in...

weth-vanderstege2zondag 02 maart 2014 21:20

ChristenUnie-SGP wethouder Herman van der Stege kijkt terug op 4 jaar wethouderschap.

De coalitieperiode loopt ten einde. In 2010 ben ik vanuit het bedrijfsleven “zo maar” de politiek ingestapt. Nou, niet zomaar. Vanuit een vraagstelling, mezelf ook maar de vraag gesteld of dit een weg is die God met me gaan wilde. En al overwegend kom je dan tot de conclusie dat het antwoord positief is. Als je dan in het eerste jaar van wethouderschap geconfronteerd wordt met een diagnose “kanker”, dan gaat er best wat door je heen.

Je herstelt en, weliswaar met een beperking, kun je dan echt aan het werk. Nou ja echt? Je komt in een situatie waar je collega’s al een jaar bezig zijn. Ze hebben me geweldig opgevangen! Dank daarvoor.

IK heb veel mogen doen. Mijn insteek is steeds geweest om het goede te zoeken. Het goede voor de individuele burger, voor de gemeenschap en voor de gemeente als geheel. Een prachtig werkveld: de natuur, het gebruik van onze leefwereld en het promoten van onze gemeente.

Voor de natuur gaat het o.a. om beheer van de openbare ruimte. De wijze van beheer zit in een veranderingsproces. Er is meer bewustzijn van de kwetsbaarheid van onze leefwereld. Daarom een bestrijding van eikenprocessie met nematoden, microscopisch kleine dieren die alleen de rups aantasten, maar de rest van de boombiotoop ongemoeid laten. Onze gemeente loopt hierin voorop. Toewerken naar het eindigen van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen door de gemeente. We gaan ook hier sneller dan de wet voorschrijft, maar zijn geen koploper.

Bij gebruik van onze leefwereld denk ik aan het proces van vergunningverlening en handhaving. In deze periode is een structuur van werken tot stand gekomen waarmee duidelijk is wat de ambtenaar doet en hoe we er verantwoording over afleggen. Er is een grote roep om deregulering, maar bij handhaving zie je hoe wij mensen in elkaar zitten. Waar egoïsme toe leiden kan en hoever mensen daarin willen en durven gaan. Dat we in de maatschappij kunnen uitgaan van de goedheid van de mens leer je bij handhaving heel snel af.

Promoten van onze gemeente is een prachtactiviteit. De kwaliteit van onze gemeente is geweldig, denk aan de internationale waardering die tot uiting komt in het CittaSlow keurmerk. Het meewerken aan documentaires over Vrieze’s Erfgoed en Erve IJzerman is een genot. Het mogen promoten van onze gemeente in het kader van recreatie en toerisme op een vakantiebeurs in Utrecht en de Caravana in Leeuwarden zijn geweldige zaken om te doen. Met recht mogen we trots zijn op onze gemeente.

Je leeft niet altijd op de toppen, maar ik heb er erg veel mogen meemaken. Het besluit om te komen tot een bevaarbaar Apeldoorns Kanaal, het tot stand komen van een stichting “WijzijnHeerde”, die de promotie van onze gemeente in de volle breedte gaat doen en het tot stand komen van het centrumplan Wapenveld zijn er drie die ik nog specifiek wil noemen.

Ik wil er wel met nadruk bij vermelden dat je deze dingen nooit in je eentje doet. Veel mensen in de samenleving doen mee, ambtenaren steunen je. Maar vooral het ervaren dat je de dingen met Gods hulp mag en kunt doen is wel heel bijzonder.

Graag een volgende periode.

Herman van der Stege, uw wethouder

Reacties op 'uw wethouder, Herman van der Stege, terugzien in...'